31 juli 2009

Högsommarens hetluft...

Nu när juli utan nåd tonar ut hugger det lite i hjärtat, det känns lite som att skiljas från sin sommarbästis. Höstagendan och allvaret nalkar det är på något sätt läge för bokslut över den bästa delen av året.
Jag satt i en taxi genom stan häromdagen, då chauffören sa ” Det är synd att sommaren har varit så dåligt” Jag satt tyst där bak, lite skamsen faktiskt, det kändes som jag roffat åt mig en alldeles för stor bit av jordgubbstårtan och nu hade någon kommit på mig med grädde runt munnen.

Min sommar har varit alldeles underbar, förträfflig och fantastisk, inte alls så stormig och regnig som det har varit på fastlandet och inlandet. Hos mig har solen strålat vackert och hett under dagarna och nätterna känts näst intill tropiska.
Jovisst har det förvisso regnat på mig också men inte så det stört, Tor har sett till att mina rosor har blivit vattnade och jag har känt mig nöjd med det avtalet. Juli har varit min bästa kompis.

Jag som aldrig solar är brun som pepparkaka, trots min maxiklänning, solhatt och stora solglasögon.
Jag har trivts att glida omkring i flip-flops så mycket att jag fick skavsår även i mina väl ingångna skor under min visit till staden.

Mina dagar i juli har alla haft något gemensamt, mina vippande stolar för eftertanke
Mina dagar i juli har rättvist fått gracerna fördelade.
Det finns dagar jag intagit skuggläge under parasollet med kylda drycker
Det finns dagar som jag har dansat mig igenom.
Det finns dagar som jag har skrattat mig igenom.
Det finns dagar jag har varit energisk och städat hela huset.
Andra dagar har jag inte gjort något alls.
Det finns dagar då jag läst allt jag kommit över.
Vissa dagar har dagen och natten flutit ihop med goda middagar och bus med goda vänner.
Jag har bara ett enda ord att beskriva juli, balsam!

Idag har jag varit klädd som en spansk seniorita. I svart klänning med rosor har jag firat och dansat ut juli månads sista dag.

Det är dags att ta farväl, så jag tar one for the road, gotta sing it to you before I go, precis som jag gjorde i min ungdom när somrarna var som bäst..vad var bättre än att gunga till en reggae?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails