2 juli 2009

Mina lata dagar

Jag har hört att om man inte gör något under en längre tid slutar hjärnan att producera tillräckligt med serotonin, undrar då, vad är ”en längre tid”? 1 timme, en vecka, ett år, två år?

Nåväl, detta skulle förklara varför arbetslösa blir deprimerade, ju mindre man har att göra desto mer deprimerad blir man. Ja, så klart det är så jö, hoppar de flesta upp och klappar sig på, men vet inte jag, jag känner mig precis tvärtom, jag får massor med serotonin av att göra ingenting.
Ja, det är väl typiskt dig, säger de som känner mig.
För mig är lyckoruset över en lat dag eller flera fullkomlig.

Jag har latat mig i ett par veckor nu i tystnaden och ensamheten och känner mig jättelycklig. Jaja..det är lätt för dig att säga, du har ju inte blivit av med jobbet och har räkningar som tornar upp.
Jag säger bull s...
Man har alltid rationella förklaringar till allt, tror man. Jag tycker det är en livsinställningsfråga.
Ingen kan veta exakt vilka bekymmer en medmänniska har, man oroar sig helt enkelt för olika saker, dvs om inte är tillhör normalen/medianen, för då oroar man sig över samma saker och kan beräknas statistiskt. En trevlig man hade igår en bra benämning för normalmänniskan som jag dessvärre glömt.

Jag vaknade i morse och kurade en stund under täcket, checkade av hur pass pigg jag var, rätt pigg, oj då måste jag ha sovit minst 7 timmar och klockan borde vara över 9. Nej hon var bara 5.30! Underbart, jag kliade min hund och skivade upp lite leverpastej, vi ska börja med lite hundglädje sa jag till hunden.
Min hund goffade i sig allt på ett ögonblick gav mig en tacksam blick eller var för att fråga, finns det mera?

Det är så skönt att bara finnas till, strunta i omvärlden och allt som man borde göra.
Min man har åkt iväg i ett par veckor för att göra viktiga saker, viktiga för honom som att fiska och bygga brygga, så skönt för honom.
Jag blev helt ensam med min hund. När han åkte frågade han oroligt, hur ska du klara dig med frukosten nu? Jah, det blir väl ingen, får helt enkelt hoppa över den men det gör ingenting sa jag. Min man lagar alltid frukost till mig, varje dag, jag vet inte längre hur man lagar frukost, det var så länge sen, jag är en prinsessa ganska så chic och det trivs jag med.

Jag gör ingenting om dagarna utom utom lyssnar,läser och skriver, pratar inte, glömmer bort att äta tills det där odjuret börja ljuda i magen, jag tittar på mina oplanterade växter och tänker, imorgon, sätter inte ens på stereon utan håller bara om och kramar tystnaden och ensamheten som en kär vän som jag inte vill dela med någon, helt egoistiskt.

Jag har en bok som heter ”Ju mindre du gör desto mer får du gjort”, av finske författaren, terapeuten och teologen Tommy Hellström.
Det finns ingen genväg, man uppnår styrka endast genom svaghet, skriver han. Han visar att livets stora visdomar och sanningar ofta är paradoxala
Älskar den, behandlar precis det jag lever med, livets paradoxer.

Exempel ur innehållet:
Ödmjukhet - styrka i svagheten,
söker du trygghet - lev farligt,
Du får det du är beredd att avstå ifrån,
Ju mindre du gör, desto mer får du gjort.

Jag har gjort mycket av det boken behandlar, brutit upp från perfekta liv för att kasta mig in i inte så perfekta liv, från välordnade liv till ensamma liv, avstått från välfärd permanent för moral och etik, jag som inte trodde jag hade någon moral och etik, sagt upp mig från välbetalda jobb för att kasta mig ut till ingenting för att se hur jag klarar mig.
Det kan i första anblicken verka rätt korkat och visst har jag gråtit i förtvivlan men jag har överlevt och idag har jag lärt mig att man måste välja det djupa livet, skilja på att göra och att vara och för att vara måste man möta sig själv, jag har lärt mig att endast ensam kan man vara tillsammans.

Nu ska jag säga något riktigt dumt men fundera över det åtminstone.

Man måste våga bli övergiven och kanske tom föraktad!

När man, ialla fall jag insåg det, att vi är alla beroende av varandra och kommer alltid att vara det, först då kom befrielsen och tryggheten Man kan inte vara sig själv nog, man hamnar i ett kärlekslöst fängelse och kommer förr eller senare att krossas.

Ja nu säger jag inte mer för det blir för religiöst och jag kommer inte att försöka övertyga någon att möta sitt varande…men allt finns att läsa i boken om man vill och under tiden får var och en skämmas för sitt.

Önskar alla en skön lat dag!

Från fröken lat i ensamheten

P.S
Ja…imorse ringde jag en av mina bästisar som i början av veckan flyttade, hon måste vara ledbruten i denna värme, bad henne komma och dela tystnaden med mig, det ville hon.

1 kommentar:

  1. Benämning på den svenska normalmänniskan, enligt han den trevliga mannen som bjöd oss på extempore lunch igår, är:
    MEDIOKER

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails