5 juli 2009

Skynda dig älskade, skynda att älska

Knappt har sommaren börjat och jag tänker redan på hösten.

Jag planerar sommaren, jag tänker på allt som måste göras nu då jag äntligen har semester. TO-DO lista
- fixa det där jäkla el-systemet så att jag får ljus i livet
- samla alla texter till boken
- skriva mitt små sura svar till Axess om varför alla jornalister som skriver om klass-skillnader egentligen bara försöker lyfta fram sin egen förträfflighet.

Här hade jag tänkt klippa in mitt inlägg, men det får bli en ny bloggpost.Så jag fortsätter skriva mina oändliga listor på vad jag skall komma ihåg att göra nu när jag äntligen har semester.

- klippa håret
- slutföra affärsplanen
- panta flaskor
- yoga varje dag
- lära mig ligga på spikmatta
- fixa eventkalendern
- starta nytt skrivprojekt
- resa till Oslo och titta på en tavla som haunt me
- sippa champagne på en segelbåt i Medelhavet
- rensa register
- printta excell-listor
- städa upp "råddiga rummet"
- dricka mycket te
- se Anselm Kiefer utställningen i Palma
- glömma det som aldrig blev
- läsa böcker

På sista punkten har jag en uppsjö av böcker att läsa. Trampa Vatten av Sven Delblanc, Per Wästbergs dagböcker och så tänkte jag läsa Alex Schulmans bok om hans Finlands-svenska pappa Allan Schulman. Inser att titeln "Skynda dig älska" är tagen ur min favorit sång Höstvisan, av Tove Jansson. Senast igår refererade jag till sångens refräng. "skynda dig älskade, skynda att älska". Det sade alltid mormor. Varför lyssnade jag inte mera på henne, den klokaste, varmaste, snällaste, mest empatiska, hjälpande, varmhjärtade och underbaraste av alla? Hon levde som hon lärde, ok att hon drack för mycket champagne och inte kunde sluta vara skådesspelarska med knasiga miner. Att hon till slut bodde ensam, men med massor vänner, i en liten vindsvåning på Havsgatan var hon hade ett "råddiga rummet". Ett rum var hon kastade in alla grejer hon inte orkade städa. Hon glittrade alltid i den blågråa ögonen och pussade alla och skrattade hela tiden och var alltid lycklig. Jag sörjer att jag inte hade mera tid med henne heller.

Jag sörjer redan nu sommaren som inte ens börjat annat än i form av listor. Men mest sörjer jag att jag i en tid, inte alltför avlägsen men inte heller precis nu, förstod att älska mera.

Höstvisans första vers börjar:

"Vägen hem var mycket lång
och ingen har jag mött,
nu blir kvällarna kyliga och sena.
Kom trösta mig en smula,
för nu är jag ganska trött
och med ens så förfärligt allena.
Jag märkte aldrig förut att mörkret är så stort,
går och tänker på allt detdär som man borde.
Det finns så mycket saker som
jag skulle sagt och gjort.
och det är så väldigt lite jag gjorde."


Det känns som om jag var i augusti, trots att det knappt är juli. Det känns som om jag missade sommaren med solvarma klippor för jag skrev bara listor. Ni förstår att jag refererar parallellt till två olika saker.

Jag letade efter något, utan att veta det, en elektiker som kunde fixa min el, eller kanske någon som skulle lysa upp mitt kalla hjärta?

"Jag letar efter nånting
som vi kanske glömde bort
och som du kunde hjälpa mig att finna."


Men på något sätt förstod jag det inte då jag hade det

"En sommar går förbi,
den är alltid lika kort,
den är drömmen om det man kunnat vinna."


Sommaren och kärleken rusar förbi och min lista blir bara längre. Alla måsten, alla föutbestämda åsikter och kriterier som jag gjort till faktum. Så här skall min perfekta man se ut - listan. Varför kan jag inte bara kasta listorna, glömma det gågna, njuta av nuet och aldrig mera tvivla?

"Kanske hittar vi varann,
kanske hittar vi då på
något sätt att få allting att blomma"


Jag vet inte. Snart kommer hösten, i vissa delar av mitt liv kom den redan. Men jag tänker ändra mig. Jag tänker ta mormors råd och göra som hon och Tove Jansson uppmanar:

"Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörknar minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut."


Nu skall jag älska, njuta av nuet och livet och endast beta av en endaste en punkt på mina TO-DO listor.

Sonjas TO-DO lista juli 2009

- utbilda mig till elektriker!!!



-- Post From My iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails